Top
ایمیل :
hamgamazma@gmail.com
تلفن :
09937788244

تجهیزات آزمایشگاهی بتن

6 شهریور 1400

بتن


برای خرید آنلاین کلیک کنید.


بتن در زبان فرانسوی : Beton


از ریشه لاتین : Bitume


مفهوم کلی به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شود را بتن میگویند.


ممکن است بتن از انواع مختلف سیمان و پوزولان ها ، سرباره کوره ها ، مواد مضاف ،گوگرد ، پلیمرها ، الیاف و غیره ساخته شود.


نحوه ساخت بتن هم میتوان متفاوت باشد ، مثلا از درجه یا مدت زمان حرارت بخار آب ، اتوکلاو ، خلا ،متراکم کننده های مختلف ، فشارهای هیدرولیکی متفاوتی استفاده کرد. پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی های اخیر در شناخت و توسعه خواص بتن پیشرفت قابل ملاحضه ای داشته است.


انواع بتن با مصالح مختلف موجوده که هرکدام کاربرد مخصوص خود را دارد همچنین انواع مختلف سیمان که شامل سولفورها ، الیافها ، پلیمرها ، پوزولانهای مختلف و افزودنیهای متفاوتی در حال تولید میباشد. ویژگی اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است که یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی شناخته شده است. در کل بتن از مخلوط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در شرایط محیطی خاص با نگه داشتن خواص آن تشکیل میشود.


بیش از 170 سال از پیدایش  (سیمان پرتلند) گذشته است.  اینک بتن توسط بنای لیدزی ، تحولات و پیشرفتهای چشم گیری داشته است حدود سه تا چهار دهه است که بتن مورد استقبال کاربران قرار گرفته است در دسترس بودن آن و مقاومت نسبتا زیاد و نیاز آن در ساخت و سازها ، علاوه بر ساختمانها در  ( پل ها ، تونل ها ، راه ها و سدها ) از این ماه پیشرفته و پرمصرف استفاده میشود.


با پیشرفت علم و تکنولوژی ، توجه به مقاومت بتن در محیط های مختلف و کاربردهای آن باز هم نمیتوان جوابگوی مشکلات سازه های بتنی در دراز مدت باشد ، مشاهده خرابی هایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی در بتن در اکثر نقاط جهان مشهود است، به این دلیل چندین سال است دوام بتن در محیط های مختلف مورد توجه و بررسی بیشتری قرار گرفته است. 


کشورهای توسعه یافته دستور العمل ها و استانداردهایی با عملکرد بالایی تهیه کرده اند که طراحان و مجریان ساخت و ساز ملزم به رعایت این دستورالعمل ها هستند.


مواد تشکیل دهنده بتن :


سه چهارم مواد تشکیل دهنده بتن از سنگدانه ها و یک چهارم آن از ملات سیمان و آب میباشد.


برای تولید بتن سبک از سنگدانه ها با حجم کم (سبکدانه) استفاده میشود.  مانند : پامیس ، توف دیاتومیت ، رس ، شیل و غیره


برای تولید بتن سنگین از سنگدانه ها با حجم بالا (سنگین دانه )استفاده میشود مانند : سرپانتی ، مگنتیت ، فولاد ، آهن ، باریت و لیمونیت


برای تولید بتن معمولی از سنگدانه ها با حجم و وزن معمولی استفاده میشوند.


*سیمان پرتلند :  از مخلوط و آسیاب کردن سنگ آهک و خاک رس به نسبت 3 به 1 و پختن گرد همگن و یکنواخت زیر دمای 1000 درجه تا CO2 از سنگ آهک و آب شیمیایی از خاک رس جدا شوند.  در گرمای زیر 1200 درجه ، آهک و باسیلیس و رس ترکیب میشود. در گرمای بالای 1200 درجه ، رویه دانه ها گرد داغ شده و ضمن عرق کردن به هم میچسبند و به صورت کلوخ های کلینکر در می آیند.از سرد کردن کلوخ ها و سپس آسیاب کردن آنها  با کمی سنگ گچ ، سیمان تولید میشود.


*آب بتن


کیفیت آب در ساخت بتن اهمیت بالایی دارد ، ناخالصی های آب ممکن است ، در درصد گیرش سیمان اثر گذارد و همچنین آب نامناسب ممکن است روی مقاومت بتن نیز اثر گذارد و موجب زنگ زدن آرماتور بشود.


 مواد جامد آب نوشیدنی به ندرت بیش از 2000 قسمت در میلیون  ppm خواهد بود بطور معمول کمتر از 1000 ppm میباشد. پس آب نوشیدن در اکثر موارد گزینه مناسبی میباشد. معیار آب اشامیدنی برای اختلاط مطلق نیست.  ممکن است یک آب آشامیدنی به جهت داشتن درصد بالایی از یونهای سدیم و پتانسیم که خطر واکنش قلیایی دانه های سنگی را به همراه دارد ، برای ساخت بتن مناسب نباشد.  آبی که PH آن بین 6 الی 8 باشد و طعم شوری نداشته باشد برای بتن بهترین گزینه است.


*مقدار آب


مقدار آب مصرفی داخل بتن بسیار اهمیت دارد ، در صورتی که آب از حد مشخص کمتر باشد باعث میشود قبل از واکنش سیمان آب از بین برود و سیمان بدون واکنش باقی بماند. و اگر آب از حد مشخص بیشتر باشد آب در بتن باقی می ماند و باعث پوکی و مقاومت پایین بتن میشود.


* دقت در مصرف نکردن آب زیاد در بتن به منظور مقاومت و دوام بالای بتن ضروریست آب سیمان پرتلند معمولا نسبت به سیمان معمولی بیشتر است .


 


ما را در آپارات دنبال کنید.


برچسب ها
تجهیزات آزمایشگاهی سیمان تجهیزات آزمایشگاه سیمان تجهیزات آزمایشگاه خاک و بتن تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاه بتن تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی بتن شیکر الک غربالی تولیدکننده شیکر الک تولید کننده شیکر الک آزمایشگاهی شیکر الک شیکر Se دستگاه تعیین کارپذیری به روش J محفظه تعیین مدول الاستیسیته استاتیکی بتن قالب نفوذپذیری آب در بتن میز ارشمیدس دستگاه تعیین ضریب تراکم بتن دستگاه تعیین کارپذیری به روش L حوضچه عمل آوری بتن در ابعاد گوناگون اسلامپ کلی بال اسلامپ دما سنج بتن ترمومتر بتن ترمومتر بتن (دماسنج بتن) دستگاه نفوذناپذیری آب در بتن 6نمونه آزمایشگاه بتن تجهیزات آزمایشگاهی بتن دستگاه کرگیری مته های کرگیری مته های مغزه گیری تجهیزات آزمایشگاهی بتن همگام آزما جک بتن شکن دیجیتال جک بتن شکن آنالوگ دستگاه برش مقاطع بتن و سنگ دستگاه تعیین درصدی هوای بتن کپینگ آرماتوریاب چکش اشمیت تعیین زمان گیری بتن بر اساس مقاومت در برابر نفوذ دستگاه تعیین مقاومت فشاری بتن پلاستیک قالب تست ذوب و یخبندان قالبهای خمشی تیر بتنی تعیین زمان جاری شدن به روش V وسایل اسلامپ تجهیزات آزمایشگاه بتن همگام آزما قالب نمونه گیری بتن دستگاه تعیین کارپذیری به روش U وسایل آزمایش کپینگ کمپراتور طول انقباض بتن قالب کششی بتن به روش برزیلین دستگاه وی بی جک خمشی تیر بتنی با نمایشگر دیجیتال میله کوبه بتن رامر التراسونیک بتن میز ویبره بتن میکسر بتن تجهیزات همگام آزما